PALAUTUSOHJEET 10 ONLINE OY:N VERKKOKAUPPOJEN TILAUKSILLE
Yleistä, perusasiat:
- verkkokauppojen tilauksilla on 14 pv palautusoikeus
- peruutus on veloitukseton, niin kauan kun tilausta ei ole aloitettu valmistamaan tai toimittamaan
- palautus verkkokaupoissamme ei ole ilmainen, palautuskulut veloitetaan
- Kauppamme tuotteet ovat hyvin eri kokoisia, siksi oheinen tarkennus palautuksesta
----------
Kun asiakas tekee tilauksen verkkokaupoissamme, hän samalla hyväksyy toimitusehdot, jotka ovat pääosin yhtenevät kaikkien kauppojemme kesken. Tutustu toimitusehtoihin uudestaan tarvittaessa.
1. Ilmoita info@10online.fi asiakaspalveluumme, että haluat palauttaa tuotteen. Jos Sinulla on useampi tuote tai tilaus, tarkenna minkä tuotteen haluat palauttaa. Haluamme olla selvillä, että mahdollinen palautus on tulossa. LÄHETÄMME PALAUTUSLAPUN, tulosta tämä lappu ja liitä pakettiin.
2. Pakkaa käyttämätön, virheetön, uusi, tilaamasi tuote hyvin alkuperäiseen pakkaukseen.
- Pyydämme huomaamaan, että toimitusehtojen mukaisesti, alkuperäinen pakkaus pitää säilyttää vähintään palautukseen liittyvän ajan (14 pv) ja tuotteen pitää olla siihen hyvin pakattuna
3. Toimita oikein pakattu tuote ilmoitettuun palautuspisteeseen, ilmoita siellä: ASIAKASPALAUTUS
4. Palautusmaksu veloitetaan meiltä, eli et maksa palautuskuluja tässä vaiheessa. Pyydä ja säilytä palautuksesta kuitti. Se on todiste siitä, että olet tehnyt palautuksen.
5. Posti (tai vastaava) toimittaa palautetun tuotteen meille, tarkistamme palautetun tuotteen.
6. Kun maksu on tehty Klarnan maksutapojen kautta, hyvitys tehdään sieltä käsin, palautuskulujen jäädessä asiakkaan maksettavaksi.
-----------
Haluamme painottaa muutamaa seikkaa:
a. Logistiikkamme on ulkoistettu, joten emme ylläpidä palautuksia varten toimipistettä, vaan pääosin Posti tai muu kuljetusyhtiö hoitaa asiakaspalautukset.
b. Kuluttajaviraston Verkkokauppiaan ohjeessa ohjeistetaan seuraavasti:
"Kaupan peruuttaminen tarkoittaa sitä, että tilanne palautetaan sellaiseksi kuin se oli ennen kaupantekoa."
sekä ”Tuotteen kokonaissumma palautetaan asiakkaan tilille 30 päivän kuluessa tuotteen palauttamisesta, jos tuote on käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseensa.”
Keskeistä: palautetun tuotteen pitää olla virheettömästi myyntikelpoinen.
c. Palautuksesta aiheutuva kulu on riippuvainen pakkauksen koosta/painosta/kuluista, jotka vähennetään palautettavasta summasta.
Palautuskulut ovat noin 18 - 30 € normaalit paketit / laatikot. Pitkät matot ja säkkituolit kustannus on n 30 – 50 €.
d. Isommat ja painavat (kuljetusyksikkö) tuotteet (+ 30 kg) pitää noutaa ja lavatoimitusten hinta suurempi, perustuen koko/paino/etäisyys määritteisiin, normaalisti luokkaa 100 - 200 €. Tällöin me tilaamme noudon kuljetukselle.
e. Palautussopimuksella kuljetettavat tavarat ovat Kaupan vaaranvastuulla, kun ne on pakattu ohjeiden mukaan. Siksi alkuperäinen pakkaus on tärkeä säilyttää.
----------
Ohessa keskeisiä kohtia Toimitusehdoista:
8. Palautusoikeus
8.1. Asiakkaalla on lakisääteinen 14 päivän aika kaupan peruutukseen. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Palautus ei ole ilmainen, oikein tehdystä palautuksesta veloitetaan palautuskulut, kuten esimerkiksi postikulut.
8.2. Tuotteeseen tutustuminen katsotaan määrältään ja laadultaan sellaiseksi, kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan.
8.3. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumis aikana.
8.4. Ennen tavaran palauttamista tulee ottaa yhteys asiakaspalveluun info@10online.fi Asiakaspalvelu antaa ohjeet tuotteen hyväksyttyyn palauttamiseen.
8.5. Kauppa/myyjä ei vastaa palautuksesta, jonka asiakas on tehnyt ilman yhteydenottoa asiakaspalveluun ja ilman vaadittuja toimenpiteitä. Tällöin voidaan katsoa toisen osapuolen rikkoneen sopimusehtoja, eikä palautusta katsota hyväksytyksi. 10 Online Oy voi palauttaa tällöin tuotteen asiakkaalle asiakkaan kustannuksella.
8.6 Peruutus/palautusoikeutta ei ole mikäli, tuote tehdään mittatilaustyönä tai tehdään erikoismitoilla. Mittatilauksien peruutusoikeutta ei ole siitä lähtien, kun tuotteen valmistus - toimitusprosessi on lähtenyt liikkeelle.
8.7 Useamman saman kappaleen tilauksessa palautusoikeus koskee yhtä kappaletta. On tärkeää, että asiakas tilaa epävarmassa tilanteessa ensin yhden kappaleen, näin varmistuen tuotteen sopivuudesta. 10 Online Oy pidättää oikeuden rajattuun palauttamiseen ilman painavaa syytä.
9. Tuotteen Palauttaminen: Kuluttajaviraston Verkkokauppiaan ohjeessa seuraavasti:
"Kaupan peruuttaminen tarkoittaa sitä, että tilanne palautetaan sellaiseksi kuin se oli ennen kaupantekoa."
9.1. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, hänen tulee olla yhteydessä asiakaspalveluun. Asiakkaalle lähetetään sähköpostitse palautusohjeet, joissa kerrotaan ohjeet tuotteen palauttamisesta, pakkaamisesta, pakkaukseen liitettävistä tiedoista ja tuotteen lähettämisestä.
9.3. Palautustapauksissa asiakas on velvollinen kuljettamaan tuotteen lähimpään kuljetusliikkeen toimipaikkaan (esimerkiksi Postin) palautuskuljetusta varten. Poikkeuksena ovat suurikokoiset (ei pakettikoon tuotteet) ja vaikeasti kuljetettavat tuotteet (yli 30 kg), jotka kuljetusliikkeet noutavat asiakkaan luota. Asiakasta informoidaan aina kyseessä olevan tuotteen käytännöstä henkilökohtaisesti. Asiakkaan pitää ottaa talteen palautus kuittaus kuitti, josta ilmenee mm seurantanumerot.
9.4. Tuotteen kokonaissumma palautetaan asiakkaan tilille viimeistään 30 päivän kuluessa tuotteen palauttamisesta, palautuskulut vähennettynä. Jos tuote on käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseen.
9.5. Suurikokoisen ja kuljetusliikkeen noutoa tarvitsevan tuotteen palautusrahdin maksaa asiakas, kuljetuskuluja ei palauteta.
9.7 Palautus ei ole kaupoissamme ilmainen.
----------
Kauppamme myy tuotteet uudestaan. Jokainen palautus on puhdasta tappiota yritykselle. Päinvastoin kuin moni iso yritys, emme hävitä tai heitä roskiin palautettuja tuotteita. Siksi palautukset veloitetaan, tämä käytäntö myös vähentää palautuksia ja säästää ympäristöä.
Logistiikan ympäristöselvityksen ♻️ tekijöiden pyynnöstä tiedoksi:
Pyydämme palauttavaa kuluttajaa muistamaan, että jokaisen tilauksen taustalla tehdään paljon asioita. Tehtaan tilausvahvistus, tuotteen keräys ja paketointi, tilauksen kuljetuksen noutotilaus, noutotilauksen vahvistus ja seurantanumeroiden luonti, asiakkaalle seurantanumeroinnin vahvistaminen, pakettilappujen luonti sekä kiinnitys, nouto ja sen myötä seurannan aktivointi, kuljetus terminaaliin, uusi seurannan aktivointi, kuljetus saapumisterminaaliin, lajittelu, kuljetus saapumis- paikkakunnalle, kuljetusjärjestelyt paikkakunnalla, kuljetus tai nouto aktivointi, kuljetus seurannan päättäminen, kuljetuksen laskutus.
Eli kaikkia lähetyksiä hoitaa, lähettää ja huolehtii useampi henkilö, jotka kaikki pyrkivät siihen, ettei palautuksia tulisi. Kaikilla näillä toimilla on myös omat pienet hiilijalanjälkensä, palautettaessa ne menevät ns. hukkaan ja palautustoimet vain lisää ympäristökuormaa.